Et hav af kreative indsatser

Søsportens Sikkerhedsråd arbejder for at forbedre sikkerheden for dem, der bruger deres fritid på havet. Men med Danmarks 8.593 kilometer kystlinje er det svært at nå ud til alle med budskabet om at huske vesten. Det gælder især de selvorganiserede vandsportsudøvere, der tager ud på havet på egen hånd – væk fra klubber og havne.

Derfor har vi sammen med Søsportens Sikkerhedsråd udviklet adfærdskampagnen “#voresvest”.

Kampagnen fortæller om et fællesskab, der er opstået langs de danske kyster. Et fællesskab, hvor familier og strandgæster bygger redningsveste ud af materialer, de finder i naturen. På den måde bliver de forbipasserende mindet om at huske vesten, når de tager ud på havet.

For selvom vi ikke kan holde øje med alle, kan alle holde øje med nogen.

Film om fællesskab og kærlighed til havet

Kampagnen er en del af en treårig indsats, der skydes stærkt i gang med tre kampagnefilm. Via smukke billeder og droneskud fra danske strande får vi et indblik i og en forståelse for den voksende passion for havet og back to nature-trend, vi har set de seneste år. Samtidig ser vi familier og strandgæster udvise betænksomhed og omsorg, når de bygger redningsveste langs kysterne.

Bording Danmark står bag alle tre film – fra kreativt oplæg til video- og fotoproduktion. Målet er at starte en bevægelse, hvor vi uden løftede pegefingre minder hinanden om sikkerheden. For som danskere vil vi gerne passe på hinanden, men vi vil helst ikke forstyrre nogen eller pådutte nogen noget.

Derudover har vi naturligvis også været ansvarlige for at sikre, at kampagnen blev set af de rigtige mennesker via annoncering af kampagnen på blandt andet Sociale Medier og YouTube. Fokus for kampagneindsatsen har været at skaffe så mange videovisninger som muligt og sikre, at kampagnen fik en så bred eksponering som muligt.

 Filmene kører på de sociale medier, YouTube, Søsportens Sikkerhedsråds forskellige kanaler samt i biografer.

Nyt logo og ny visuel identitet

Filmene er også introduktion af Søsportens Sikkerhedsråds nye logo og opdaterede visuelle identitet, som vi har udviklet. I logoet er Søsportens Sikkerhedsråds forskellige tematikker og budskaber bundet sammen:

  • De 2 S’er står for Søsportens Sikkerhedsråd
  • Sammen danner de et hjerte, der både symboliserer kærlighed til og passion for havet samt omsorg for andre
  • Det maritime kommer til udtryk via et anker, et kompas og en bølge under navnet – og selvfølgelig via den mørkeblå farve.

Smukke plakater minder om sikkerhed til søs

De kreative, selvbyggede redningsveste er foreviget på flotte plakater og postkort, der kan bestilles helt gratis i Søsportens webshop. Her kan sejlklubber, vandsportsforeninger og sommerhusejere – ja, faktisk alle, der har lyst – bestille plakater og hænge dem op på havnen eller i sommerhuset. Og på den måde minde deres nærmeste og de forbipasserende om at huske vesten og forbedre deres sikkerhed til søs.

“Som kunde er det yderst forfriskende at være med i maskinrummet og selv være med til at udvikle kampagnen. Og det har gjort en kæmpe forskel for det kreative output. Den samklang og spejderånd, der er i vores samarbejde, gør at vi kan skabe noget helt unikt.”

Martin Wagner, kampagneansvarlig i Søsportens Sikkerhedsråd

Vil du høre mere om kampagnen?

Søsportens Sikkerhedsråd | Søfartsstyrelsen

Jacob Holm

Kontaktchef, Kreativ
Søsportens Sikkerhedsråd | Søfartsstyrelsen

Allan Reakes

Kontaktchef, Digital

Send os en mail …

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.