Vil du forbedre dine Google-placeringer, og samtidig sikre dig en brugervenlig hjemmeside? Vi giver dig 12 tips til SEO, som du kan implementere uden at være SEO-ekspert.
1. Sidetitel og metabeskrivelse
Det første, folk ser, når din side dukker op på Google, er sidetitlen og metabeskrivelsen. Det er derfor to afgørende faktorer for, om der bliver klikket ind på din side, og at din virksomhed bliver fundet.
Som udgangspunkt er det godt at få dine keywords – de ord, dine kunder søger efter – ind i både sidetitlen og metabeskrivelsen. Men det er også vigtigt, at du differentierer dig i forhold til dine konkurrenter, så søgeren får et incitament til at klikke på netop din side. Det kræver, at du sætter dig i søgerens sted og overvejer, hvad motivet kunne være hos din målgruppe for at søge på netop disse søgeord.
Det betyder helt konkret, at hvis det primære søgeord eksempelvis er ”SEO-tips”, skal det placeres i starten af sidetitlen. Dertil giver man et incitament ved at fortælle, at man på denne side kan finde håndgribelige SEO-tips, som den besøgende kan implementere netop nu.
I metabeskrivelsen skal man præsentere det indhold, der findes på siden, og bekræfte dem i, at de her kan finde svaret på deres søgning på netop din hjemmeside. Det giver søgerne en fornemmelse af, at de har ramt rigtigt, og at de med ét klik kan få hjælp.
2. Sørg for at din URL er SEO-venlig
Undersøgelser viser, at kortere URLs rangerer bedre på Google. Samtidig bør din URL indeholde relevante keywords, så Google kan spore sig ind på, hvad siden handler om. Sørg også for at lave redirects, hvis du sletter eller ændrer URLs.
3. Din sidetitel og metatekst skal indeholde ‘modifiers’
Hvis du tilføjer ord som: bedste, guide, checkliste, anmeldelse, tips, gratis osv. bliver du rangeret højere på Google-søgninger. Det skyldes, at folk ofte søger på disse ting. Men ordene skal selvfølgelig være relevante for dit indhold.
4. Brug dine keywords tidligt i teksten
Dine primære keywords, som dine kunder vil bruge i deres søgning, anbefales at være blandt de første 100 ord af teksten på din side.
Gør også brug af synonymer for dine keywords i brødteksten. Når Google skal rangere sider, kommer resultatplaceringen an på, hvor tydeligt sidens formål fremstår. Synonymer for de vigtigste keywords styrker sidens relevans i Googles øjne.
5. Brug H-tags på overskrifter og underoverskrifter
H-tags er HTML-elementer i hjemmesidesystemer, der også hjælper Google med at opfange sidens relevans. Man har almindeligvis h1-h6 tags til overskrifter og underoverskrifter til rådighed, og de kan med fordel bruges til at organisere din sides indhold hierarkisk.
Inkludér samtidig dine søgeord i dine overskrifter og underoverskrifter, så brugerne hurtigt kan skimte og forstå dit indhold. På den måde opnår din side også højere placeringer på Google.
6. Fængende billeder, videoer og infografik
En af de store faktorer, der er med til at bestemme dine siders rangering på Google, er, hvor længe brugerne bliver på siden. Fængende visuelt indhold får ofte brugerne til at bruge længere tid på siderne.
7. Mobil- og brugervenlige sider
I tidens mobilcentrede verden straffer Google sider, der ikke er mobil- og brugervenlige. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er mobile first, da størstedelen af alle søgninger sker på mobilen.
I den forbindelse er hastighedsoptimering også vigtigt, da en hurtig indlæsningstid forbedrer kundens brugeroplevelse. Brug derfor de rigtige billedstørrelser og formatér dine billeder korrekt.
8. Eksterne links
Eksterne links til relaterede sider er med til at spore Google ind på, hvad din side handler om. Og undersøgelser viser, at sider med eksterne links udrangerer sider, der ikke gør brug af dem.
Men eksterne links kan gøre lige så meget skade som gavn, hvis man ikke har viden om domain authority. Derfor er det vigtigt, at de eksterne links er troværdige og henviser til eksempelvis officielle sider og non-profit organisationer.
9. Interne links
Interne links på din side er med til at forbedre brugeroplevelsen ved at hjælpe dine kunder med at navigere og opdage mere indhold. Samtidig styrker det relevansen for din side i søgeresultaterne.
10. Filnavne og ALT-tekst
Sørg for at billeder, videoer, PDF’er og lignende på dine sider er døbt korrekt i forhold til de søgeord, som du vil optimere på. Dine ALT-tekster skal samtidig være korte relevante beskrivelser af dine billeders emner eller funktioner.
11. Knapper til sociale medier på dine sider
Undersøgelser viser, at alene muligheden for at kunne dele din sides indhold på kunders egne kanaler gør, at der er større chance for, at folk deler dit indhold. Dette har dog ikke direkte effekt på SEO, men er en underliggende faktor, der blandt andet kan øge brugeroplevelsen.
12. Længere indhold
Sider med meget tekstindhold har tendens til at rangere højere på Google. Hvis dit indhold fanger folk, og får dem til at ”dvæle” længe på din side, øger det også din rangering på Google. Men det er vigtigt at fokusere på kvalitet frem for kvantitet.