Det gør du sikkert, fordi du har styr på din forretning, men ønsker hjælp til kommunikation, marketing eller logistik.
Bare rolig. Det er præcis derfor, vi er her.

København

Ejby Industrivej 91
DK- 2600 Glostrup
Tlf.: +45 7011 5011

Aarhus

Bredskifte Allé 11
DK- 8210 Aarhus
Tlf.: +45 7011 5011

Aalborg

Porsvej 2
DK- 9000 Aalborg
Tlf.: +45 7011 5011

Odder

Skovdalsvej 4
DK- 8300 Odder
Tlf.: +45 7011 5011

Fravælger du offline marketing? Skab synergi med online og offline marketing

13/06/2022Digital//Direct Marketing//Instore & Outdoor//Print Management

Onlinemarketing tager i højere grad fokus fra offline marketing, men det er en stor misforståelse at onlinemarketing altid er det bedste valg. Begge marketingformer er essentielle hvis du ønsker at skabe en sammenhængende fortælling om din virksomhed. Én ting er dog sikkert: For at kunne træffe det bedste valg om, hvorvidt du skal satse på online eller offline marketing, skal du have indgående forståelse af din målgruppe. 

Hvad er online og offline marketing?

Online marketing er markedsføring hvor der benyttes online baserede kanaler og digitale teknologier. Det kan fx være:

  • Organisk søgemaskineoptimering (SEO)
  • Betalt søgemaskine-markedsføring (SEM)
  • Affiliate marketing 
  • Annoncering på sociale platforme (Facebook, Instagram, LinkedIn m.fl.)
  • Bannerannoncering
  • Sponsorerede indlæg
  • Produkt tests hos influensers
  • Videoer på SOME

Offline marketing er derimod, markedsføring hvor der ikke benyttes online baserede kanaler eller digitale teknologier. Det kan fx være:

  • Radio spots
  • Tv-reklamer
  • Telemarketing
  • Messer, konferencer o.lign.
  • Annoncering i dagblade
  • Annoncering i fagblade og magasiner
  • Direct mail
  • Busreklamer
  • Display annoncering fx ved busstoppesteder

     

Fordele og ulemper ved offline og onlinemarketing 

I mange tilfælde kan onlinemarketing være mere konkurrencedygtigt på pris per salg der genereres, men det er ikke altid tilfældet. Derfor er det vigtigt at være skarp på, hvem din målgruppe er, og hvad formålet er ved din markedsføring. Ønsker du at øge salget, kendskabsgraden eller præferencegraden? Eller måske en kombination? Efter at have kortlagt dine ønsker, kan du teste forskellige offline og online marketingkanaler og revidere din indsats alt efter de ønskede og realiserede resultater.

Generelt set er online marketing på mange parametre mere konkurrencedygtig end offline marketing. Online marketing giver oftest højere ROI og Pay per Performance og langt bedre mulighed for at målrette og personalisere budskaber til målgruppen. Desuden får du mere fleksibilitet og langt flere data, som kan være værdifulde for dig ift. at tilpasse din indsats.  

Af den grund vil du opleve, at dine konkurrenter i mange tilfælde negligerer offline marketing. Det er dog ikke helt begrundet. Fravalget skal som sagt nøje overvejes i forhold til din målgruppe og dine målsætninger. Der kan nemlig være mange fordele ved at vælge at fokusere på offline marketing i din strategi. Ønsker du fx at nå ud til mange mennesker på kort tid, er offline marketing et enestående værktøj.  

Offline marketing kan med stor fordel anvendes til at nå ud til mange mennesker på kort tid, bl.a. i det offentlige rum på gågader, butiksfacader, busstoppesteder og stationer. Ved den rette kreative tilgang kan offline marketing også anvendes til at skabe et mindeværdigt indtryk, da offline marketing betragtes som en mere eksklusiv måde at henvende sig til potentielle kunder på. På den måde kan du opnå en fordelagtig vej ind til forbrugernes opmærksomhed og differentiere dig fra dine konkurrenter, såfremt de overvejende har fokus på online marketing.   

Hvorfor begge?

Der har aldrig været mere rift om forbrugernes opmærksomhed. Derfor er det vigtigt at overveje, hvilke kanaler dine konkurrenter benytter, så du undgår, at dine produkter drukner i støjen. Det kan være både uhensigtsmæssigt og dyrt. 

Ved at kombinere online og offline marketing, kan du skille dig ud fra dine konkurrenter, hvis de overvejende fokuserer på ét af områderne. Den rigtige variation af din kombinerede marketingstrategi skal selvfølgelig tage udgangspunkt i dine indsigter i din målgruppe og dine målsætninger. På den måde skaber du den bedste synergi i dine marketingstrategi, og sikrer på bedste vis din målgruppes opmærksomhed.  

Test igen og igen og… 

Selvom online marketing ofte er mere konkurrencedygtigt på pris per salg der genereres, så er det ikke altid den mest optimale marketingstrategi til din målgruppe. Det er afgørende at teste forskellige offline og online marketingkanaler og løbende revidere din indsats alt efter resultaterne. På den måde optimerer du udbyttet af din marktingindsats og tilegner dig værdifuld viden omkring dine forbrugere. 

Og husk..

Forsinkede leverancer og problemer med forsyningskæderne har fyldt meget i medierne og sat sig i forbrugernes bevidsthed. Det motiverer i højere grad forbrugerne til at søge mod de fysiske butikker, hvilket understreger, at online marketing ikke altid er den bedste strategi. Derfor er en kombination af online marketing, som skaber trafik til dine butikker og offline marketing, med iøjnefaldende skiltning, afgørende for at skabe øget salg.  

Mangler du inspiration til iøjnefaldende skiltning?
Se mere i vores skiltebrochure herunder:

Vil du have hjælp eller sparing

til din ONline og OFFline MARKEDSFØRING?

Heidi Bonnet Jensen

Jeg står klar til at hjælpe

LARS MARKSØ

Key Account Manager

lma@bording.dk | +45 42 73 97 83

NYSGERRIG PÅ PR & KOMMUNIKATION?