Når de fleste tænker marketing, tænker de på et redskab til at sælge noget til nogen.
En enkelt transaktion og envejskommunikation fra afsender til modtager. Der er dog mange andre måder at tænke marketing på, og en af dem er relationsmarketing.
Relationsmarketing hjælper til:
- Opbygning af loyalitet
- Opbygning af kunderelationer
- Salg, indsigt, loyalitet, brand awareness og høj some-aktivering
- Højere ”roi”
Hvad er relationsmarketing?
Relationsmarketing er en langsigtet strategi med fokus på at etablere og styrke tætte relationer mellem virksomheden og dens kunder. Det styrker loyaliteten blandt dine kunder og mindsker risikoen for, at du mister dem til dine konkurrenter.
Selvom det lyder åbenlyst og som noget, alle virksomheder burde gøre, så viser en undersøgelse fra Superoffice, at mange virksomheder stadig fokuserer på transaktionsmarketing, hvor det individuelle og enkelte salg er omdrejningspunktet. Superoffice skriver desuden, at virksomheder, der investerer i relationsmarketing, opnår en højere ROI sammenlignet med transaktionsmarketing.
Med kunden i fokus
Relationsmarketing er ikke bare en midlertidig kampagne, men din virksomheds DNA. Det kræver, at du ændrer fokus fra kortsigtede marketinginitiativer til langsigtet relationsopbygning. Din markedsføring skal derfor sigte efter at fastholde dine kunder frem for at generere hurtige salg. Det tager længere tid at se resultaterne af relationsmarketing end af transaktionsmarketing, men én ting er sikkert: når resultaterne kommer, er der langt større gevinster at hente med relationsmarketing.
Relationsmarketing kræver helt overordnet, at du:
- Opbygger tillid hos kunden
- Viser personlighed i din markedsføring
- Fokuserer på kundeoplevelsen
Du kan gøre brug af flere metoder for at understøtte disse pointer. Superoffice lægger bl.a. vægt på vigtigheden af at skabe en følelsesmæssig tilknytning til kunderne. Derfor kan du med fordel sende personlige breve med rabatkoder til jeres kunder, som minder dem om jeres relation og får dem til at føle sig værdsat. Det er desuden værdifuldt at bruge en mere personlig ordlyd i jeres kommunikation til kunderne. Dette kræver i visse tilfælde ikke mere, end at du skriver ’du’ til kunderne i stedet for ’I’ i de personlige e-mails. For at få mest ud af relationsmarketing er det også vigtigt at prioritere god kundeservice, så jeres kunder føler sig hørt. En god kundeservice skaber tillid hos jeres kunder og gør kundeoplevelsen bedre, så de vender tilbage igen og igen.
En ting er sikkert: det er lukrativt at skabe og understøtte langvarige kunderelationer – det kan næsten kaldes for nøglen til vækst.