Vi kortlægger de vigtigste pointer fra webinaret, så du på bedste vis er klædt på til at påbegynde arbejdet med employer branding.
Hvis du deltog i vores webinar om employer branding, er du forhåbentlig blevet meget klogere på emnet. Alligevel kan der være nogle ting, som var svære at forstå, eller måske er du blevet overvældet af de mange informationer. Det kan også være, at du blev forhindret i at deltage i webinaret. Uanset årsagen er du landet det rigtige sted.
I dette blogindlæg kortlægger vi nemlig de fire mest essentielle takeaways fra webinaret og hjælper dig til, hvordan du bedst påbegynder arbejdet med employer branding.
I tilfælde af, at du ikke deltog i webinaret, kan du se det her: Webinar: Udforsk employer branding – fra koncept til praksis
Til sidst, men ikke mindst, minder vi om, at resultaterne inden for employer branding ikke viser sig øjeblikkeligt. Det er en længere proces, der kræver tålmodighed og en vedvarende indsats.
Det er vigtigt at forstå, at opbygningen af et stærkt employer brand er en kontinuerlig rejse, hvor resultater gradvist manifesterer sig over tid. Ved at implementere de identificerede takeaways og konsekvent arbejde med jeres employer branding-strategi vil du kunne styrke virksomhedens image som en attraktiv arbejdsplads.
1. Analysearbejde og skabelsen af EVP
En central komponent for employer branding er skabelsen af en unik Employer Value Proposition (EVP). EVP er grundlæggende det, der gør et jobtilbud attraktivt for potentielle medarbejdere. Det fungerer som et slags “salgsargument” for, hvorfor folk skulle vælge at arbejde for netop jeres virksomhed. Det kan omfatte elementer (i employer branding omtalt som sweet spots), såsom arbejdskultur, karrieremuligheder, fordele og alt det, der gør arbejdslivet tiltalende.
EVP’en skal ikke kun være relevant for virksomhedens målgruppe, men også differentiere virksomheden fra jeres konkurrenter. Internt skal medarbejderne kunne genkende sig selv i denne EVP, så den skaber en autentisk forbindelse mellem virksomheden og dens ansatte.
Læs også: Hvorfor er WHY’et vigtigt, når det gælder Employer Branding?
2. Medarbejderinvolvering
Fra begyndelsen er medarbejderinvolvering en nøglefaktor for at skabe et vellykket og troværdigt employer brand. Hvis medarbejdernes oplevelse ikke afspejles i den lagte strategi, kan det skade dit employer brand. Dine medarbejderes input og forståelse er derfor afgørende gennem hele processen.
En måde at arbejde med medarbejderinvolvering på er blandt andet at inddrage medarbejderne i hele employer branding-processen. Det kan både gøres gennem interviews, hvor du finder ud af, hvorfor medarbejderne mener, at jeres virksomhed er en attraktiv arbejdsplads, og ved at informere dem om jeres resultater og processer i employer branding-forløbet.
Ligeledes kan du arbejde med medarbejderinvolvering ved at skræddersy ambassadørprogrammer, hvor medarbejderne motiveres til at agere ambassadører for virksomheden, både online og offline.
3. Skræddersy EB-strategien ud fra EVP’en og analyserne
Når du har gennemgået analysefasen, fundet virksomhedens EVP og udrullet den internt gennem medarbejderinvolvering, er det tid til at skræddersy en employer branding-strategi, der passer til virksomhedens medarbejdere og potentielle medarbejdere.
Ud fra analysefasen skal du finde ud af: Hvem er jeres målgruppe, hvordan skal du kommunikere med dem, og hvilke kanaler og platforme skal du kommunikere med dem på?
Ligeledes skal du overveje, hvilke employer branding-elementer du ønsker at lægge vægt på. Vil du deltage i diverse messer? Vil du udelukkende køre videoannoncering på sociale medier? Vil du lave ambassadørkampagner internt, som motiverer medarbejderne? Eller noget helt andet?
4. Employer branding er en længerevarende proces
Til sidst, men ikke mindst, minder vi om, at resultaterne inden for employer branding ikke viser sig øjeblikkeligt. Det er en længere proces, der kræver tålmodighed og en vedvarende indsats.
Det er vigtigt at forstå, at opbygningen af et stærkt employer brand er en kontinuerlig rejse, hvor resultater gradvist manifesterer sig over tid. Ved at implementere de identificerede takeaways og konsekvent arbejde med jeres employer branding-strategi vil du kunne styrke virksomhedens image som en attraktiv arbejdsplads.