Vi giver dig 5 gode råd til, hvor du skal lægge dit fokus for at sælge mere til dine eksisterende kunder.
Du har sikkert hørt eller oplevet, at det er billigere og nemmere at sælge mere til eksisterende kunder end at tiltrække nye til din webshop. I takt med at konkurrencen på nettet stiger, og din evne til at tjene penge kan blive udfordret, bliver det lige så vigtigt at fokusere på måder at skabe mersalg på som på Google Ads og andre former for markedsføring. Husk, at i de fleste tilfælde vil loyaliteten gradvist blive stærkere, jo længere tid du har haft et forhold til dine kunder.
Følgende 5 tips kan hjælpe dig med at sælge mere til dine eksisterende kunder:
1. Beløn loyalitet
Der er mange forskellige måder, du kan belønne dine loyale kunder på – det vigtigste er, at du gør det. For eksempel ved at bruge rabatkuponer til gratis forsendelse eller et gavekort, når et køb når et bestemt beløb. Du kan tilbyde særligt attraktive priser til kunderne, hvis de opretter en brugerprofil og bruger et login, når de går ind på din webshop. Når du har en klar idé om, hvad den enkelte kunde interesserer sig for, kan du følge op med personlige rabatter og tilbud.
2. Brug ofte målrettede kampagnemails
Du er på rette vej, hvis du arbejder på at få tilladelser og udvide din base af loyale kunder, som har givet dig lov til at dele information og tilbud med dem. Det er velkendt, at direct mails konverterer effektivt, hvis de når din kunde baseret på kundens situation og interesser. Derfor kan det være af stor værdi at sende relevante e-mails til dine kunder ofte. Effektiv kundesegmentering eller brug af automatiserede indholdsanbefalinger fra et data-mining-program kan hjælpe dig med at komme i gang. Vær opmærksom på, hvilke varer du ved har højsæson på et givent tidspunkt, så du kan få mest muligt ud af sæsonudsvingene i dine e-mailkampagner.
3. Udnyt fordelene ved SoMe
Med informativt og underholdende indhold kan du skabe værdifulde relationer til dine kunder via sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. Det kræver en dedikeret indsats og høj frekvens af indhold, men det kan give stor værdi i form af loyalitet og et betydeligt mersalg. Derfor er din SoMe-indsats og -strategi et væsentligt element i markedsføringen af din webshop og i relationen til dine kunder.
4. Ræk ud til dine kunder
Følg op på, hvor ofte hver enkelt kunde vender tilbage og køber i din webshop. Hvis det er lang tid siden, at en kunde sidst har købt, og du har tilladelse til at tage kontakt, så gør det. Det er især vigtigt at opretholde en regelmæssig interaktion med kunder, som ofte har handlet, men ikke længere gør det. En direct mail med en personlig rabat, en voucher til fri fragt osv. kan være afgørende for, om dine kunder besøger din webshop igen.
5. Burn rates – hold styr på, hvornår din kunde er færdig med et produkt
Du kan forudsige burn rates ret præcist for en lang række produkter, hvad enten det er barberblade, håndcreme eller bleer. Især hvis en kunde har handlet i din webshop gentagne gange, kan du ofte beregne præcist, hvornår det er tid til en ny ordre. Når du har den nødvendige viden om din kundes indkøbsvaner – og selvfølgelig kundens tilladelse – er det ideelt at nå ud med et tilbud på det rigtige tidspunkt.