Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, når du skal gøre klar til messe. Uanset om du skal til livsstilmesse, håndværkermesse eller noget helt tredje.
1. Det tydelige formål er fundamentet
Det første du bør overveje er, hvad du ønsker at få ud af messen, og hvad du gerne vil have messedeltagerne til at foretage sig. Du vil formentlig gerne i dialog med potentielle kunder og samarbejdspartnere – men hvordan? Vil du have dem i snak, vil du have deres visitkort eller e-mail? Eller måske er det vigtigste, at de ser dit produkt i aktion?
Når du ved det, har du dit fundament på plads. Og så kan du gå i gang med at opbygge messestanden ud fra det. Om du vil bruge tv-skærme, demo-udstilling eller en konkurrence afhænger nemlig af, hvad du vil have dine gæster til at gøre under deres besøg på din stand.
2. Skab en rød tråd mellem formål og visuelt udtryk
Når du ved, hvad du ønsker at få ud af messen og dine gæster, ved du også, hvad dit fokus skal være. Her er det vigtigt, at du sørger for en rød tråd mellem det visuelle udtryk og dit formål. På afstand skal det nemlig være nemt at regne ud, hvem du er, hvad du står for og ikke mindst hvad du tilbyder.
Alt dette kommer selvfølgelig an på, hvilken slags messe, du deltager i, og hvem der kommer til sådan en messe. Tænk over, hvad folk på den pågældende messe vil finde interessant ved dig og dit brand. Det er nemlig dét, du skal lægge vægt på og tænke over, når du planlægger messen. Når du har styr på den visuelle stil og din målgruppe, har du et rigtigt stærkt fundament for at vælge det rette udstyr til din stand.
3. Vælg det rette messeudstyr
Når du har helt styr på formålet, den røde tråd og målgruppen på messen, kan du begynde at indkøbe og vælge messeudstyr. Her kan det være en god idé at tænke over, hvordan du fanger messedeltagernes opmærksomhed.
Det kan du selvfølgelig gøre med iøjnefaldende farver og smæk på den visuelle identitet. Men pas på! For det kan hurtigt blive for meget, hvis hele din stand er skrigende gul eller lyserød. Prøv i stedet at skabe opmærksomhed med flotte roll-ups i god kvalitet.
Du kan også overveje en form for strø-materiale, som dine gæster tager med videre. På den måde bringer du dit logo og budskab rundt på messen. Strø-materiale kan være noget så enkelt som balloner, hvis der kommer børn på messen eller en goodiebag med vareprøver.
4. Et omdrejningspunkt, der tiltrækker og fastholder
På messestanden har du gode muligheder for at vise dit produkt og dit brand fra sin bedste side. Men husk, at dit ultimative mål er at give gæsterne en oplevelse, når de besøger din stand. For på den måde kan du næsten være sikker på, at gæsterne husker dig og bringer dit budskab videre. Det kan derfor godt betale sig at sætte lidt tid af til at finde den kreative idé, der skal være omdrejningspunktet på din messestand. For eksempel en konkurrence eller en aktivitet, der engagerer gæsterne. Hvis du vælger en konkurrence, så husk, at den gerne skal have direkte relevans til din virksomhed og dit produkt. Er du revisor, nytter det altså ikke noget, at du udlover et weekendophold.
Omdrejningspunktet skal tiltrække og fastholde målgruppen, så du og dine kollegaer kan nå at få en snak med dem, selvom der er mange besøgende på én gang. Igen handler det om, at du har din målgruppe for øje – hvad tror du, motiverer din målgruppe til at besøge dig og blive på din stand? Kan de for eksempel godt lide at nørde lidt inden for dit felt, så giv dem mulighed for at nørde.
5. Skab engagement på tværs af kanaler
Når du vælger udstyr og skal finde det kreative omdrejningspunkt for din stand, kan du med fordel inddrage det digitale univers. Kombinationen af det fysiske og digitale fungerer godt til både at skabe opmærksomhed, engagere og give din virksomhed og brand liv – også efter messen er slut. Giv for eksempel dine gæster mulighed for at tjekke ind på sociale medier eller lav en fotokonkurrence, der giver dem anledning til at dele deres oplevelse på din stand. Augmented reality kan også være en anderledes og ny måde at engagere dine besøgende på – og så har I også et samtaleemne og et godt sted at starte dialogen. Igen handler det om, hvad der motiverer din målgruppe og dine gæster – det digitale univers sætter nemlig ingen grænser for, hvad du kan finde på.
6. Fra kolde til varme leads
Messer er fantastiske, fordi du får let adgang til en målgruppe, der allerede er interesseret i din branche og de produkter og ydelser, du tilbyder. Det skal udnyttes! Tænk derfor over, hvordan du udvikler kontakten med potentielle emner til varme leads, som i sidste ende skal blive din nye kunde eller samarbejdspartner.
Planlægger du for eksempel at ringe til dem efterfølgende? Så skal du have fat på deres telefonnummer. Eller planlægger du måske at sende dem en e-mail eller noget kampagnemateriale? Så skal du tænke over, hvordan du får fat på deres e-mail. Det kunne du for eksempel bruge konkurrencen til.
7. Investér smart og spar på budgettet
Det kan godt betale sig at tænke lidt fremad, hvis du gerne vil spare på budgettet.
Du kan for eksempel undersøge på forhånd, hvilke forhold, du skal tage højde for eller udnytte, inden du planlægger hvilket messeudstyr, du skal bruge. For eksempel er der nogle messearrangører, der bruger alu-frames som skillevægge, og så behøver du kun at investere i bannerdugen frem for hele displayet. Det er også altid en god idé at få lavet en plantegning over standen, så du er sikker på, at der er plads til det hele, og at det passer sammen rent visuelt.
Når du investerer i nyt messeudstyr, er det også smart at tænke over, hvordan du vil opbevare det efterfølgende. Du kan fx leje en lagerplads hos os, men du kan også tænke i en løsning, der efterfølgende kan pakkes let sammen, så det ikke fylder så meget. Derudover kan du tænke over, hvorvidt udstyret kan eller skal være anvendeligt på fremtidige messer. I så fald kan du vælge at få lavet de store elementer i et neutralt design.