Julen står for døren, og det kan være en rigtig god ide at bruge julen som afsæt til at øge trafikken til din webshop eller fysiske butik.
Traditionelt er julen et af de tidspunkter på året, hvor danskerne svinger dankortet mest ivrigt. Men høj inflation og usikre tider forventes at sætte en dæmper på dette års julehandel (Salesforce.com). Derfor er det vigtigt, at din markedsføringsstrategi tager højde for forbrugernes måske forandrede behov. Vi anbefaler et udpræget fokus på gode rabatter og kreativ formidling, så du skiller dig ud i klyngen af julekommunikation. Vi giver dig her fem gode råd:
Online julekampagner med rabatter
Det er selvfølgelig altid vigtigt, at dine kampagner skiller sig ud. Men særligt i juletiden er konkurrencen om dine forbrugeres opmærksomhed tilspidset. Alle dine konkurrenter vil også have deres andel af julesalget. En effektiv måde at få forbrugernes opmærksomhed på er ved brug af rabatkoder og særlige tilbud, som skal være afsæt for dine online julekampagner.
E-mail-kampagner
En e-mail er stadig en effektiv kanal til de forbrugere, som i forvejen udviser interesse for din virksomhed. Ligesom med onlinekampagnerne bør du fokusere på juletilbud og –rabatter, der leder trafik til din hjemmeside. Gør din e-mail iøjnefaldende med spændende emneord eller kreative sætninger. Den skal nemlig konkurrere om opmærksomhed med et hav af andre e-mails i forbrugernes indbakke.
Sælg direkte fra Instagram
Data fra Instagram Business 2021 viser, at stadigt flere forbrugere køber deres varer direkte på de sociale medier. Instagram er det foretrukne valg som direkte handelsportal, hvor over 130 millioner brugere månedligt interagerer med produkter. Mediet har desuden den højeste konverteringsrate på 1,85% – Facebook har til sammenligning en konverteringsrate på 1,08%. Der er altså et stort potentiale i at bruge Instagram som direkte handelsportal frem for at lede brugerne videre til din hjemmeside.
Jule-gamification
Vi har tidligere skrevet om vigtigheden af gamification, og vi gør det igen, fordi julen sætter oplagte rammer for at fange forbrugernes opmærksomhed gennem spil. Gamification er spilelementer, som du tilføjer din julekampagne. Det kan være en jule- eller adventskalender, hvor du inkorporerer tilbud og lignende salgsfremmende initiativer for at øge engagementet og konverteringsraten blandt forbrugerne. Gør det gerne til en forudsætning, at forbrugeren tilmelder sig nyhedsbrevet og tillader indsamling af data. På den måde genererer du øget engagement og fastholder samtidig forbrugernes interesse på kort- og lang sigt.
Klik HER hvis du vil vide mere om gamification.
Tilbudsskilte og iøjnefaldende juleudsmykning
Efter to år med coronanedlukninger forudser Salesforce Danmark, at forbrugerne vil søge tilbage mod de fysiske butikker. Den personlige oplevelse og muligheden for at købe online og afhente i butikkerne motiverer i højere grad forbrugerne til at søge mod de fysiske butikker. God skiltning med tilbud bliver derfor afgørende for at få kunder ind i netop din butik. Statistikker fra Renolon viser desuden, at op mod 46% af Instagram-brugere foretager et køb offline, efter at de har set et produkt eller en ydelse på platformen. Derfor anbefaler vi iøjnefaldende tilbudsskiltning med juletema. Du kan læse mere om iøjnefaldende skiltning HER.