Hvad kommer skjulte likes på Instagram til at betyde for din virksomhed?
Ud med like-hunting og perfekthedskultur og ind med inkluderende fællesskaber og relationer. Det er tanken bag Instagrams tiltag med skjulte likes. For at gøre Instagram et lidt rarere sted at være og lette presset fra især de unges skuldre, har Instagram nemlig indledt en testperiode, hvor det ikke længere er muligt at se antallet af likes på andre brugeres billeder. Og det er jo sådan set sympatisk nok og sikkert også sundt for den til tider pressede generation Z.
Men hvad betyder tiltaget egentlig for virksomheder?
Skjulte likes, siger du?
Det er først og fremmest vigtigt at slå fast, at like-funktionen ikke bliver fjernet fra Instagram. Det vil stadig være muligt at give et like til dine venners ferie- og madbilleder, og du kan selv modtage likes retur.
Det nye er, at antallet af likes på et billede ikke vil være synligt for dine følgere – kun for dig selv. Dog vil det stadig være muligt for dine følgere at se, hvem der har liket dit billede. Derfor er det i princippet stadig muligt at finde ud af antallet, hvis altså folk gider sidde og tælle sammen. Og det er der måske en teenager eller to, der vil gøre for at sammenligne sin egen Instagram-succes med vennernes. Men er vi oppe i kategorien med over 50 likes, er dette nok mindre sandsynligt.
Hvad så med virksomheder?
Det samme kommer til at være gældende for virksomheder. Mens virksomhedens følgere ikke vil kunne se antallet af virksomhedens likes, kan virksomheden selv se dem. Det betyder derfor også, at virksomheder, der måler engagement og effektivitet via likes, vil kunne fortsætte med de målinger. I den forbindelse bør man så overveje, om antallet af likes vil have samme betydning og give samme dataindsigt, som før de blev private.
Er man fx mere tilbøjelig til at give et flokdyrs-like, hvis man kan se, at der er mange andre, der har liket? Eller får man omvendt mindre lyst til at like, bare fordi alle andre gør det? Den diskussion hører nok til i et andet blogindlæg.
“Hvad hvis vi bruger likes til branding?”
Mange likes har hidtil været en forholdsvis solid måde for virksomheder at flashe deres popularitet på. Men når antallet af likes er verschwunden, må man gå andre veje.
Hvilke andre synlige succesparametre kan man så ellers måle direkte på Instagram? To svar: følgere og kommentarer (reach og website-trafik er ikke synligt for andre). Mens en følger som oftest må tolkes at være en positiv tilkendegivelse til din virksomhed, er kommentarer det ikke altid. En “hold kæft noget lort”-kommentar er fx ikke synderlig flatterende. Til gengæld vil kommentarer altid være et symbol på noget, som likes og følgere ikke nødvendigvis er: dialog. Og netop øget dialog og fællesskab er da også det, der er formålet med det nye Instagram-tiltag. Men hvordan opnår man så flere kommentarer? For kommentarer kræver alt andet lige mere fra dine følgere end et like.
Det stiller krav til dit content. Vil du have dine følgere til at kommentere, skal dit content både ramme målgruppen præcist og så rent faktisk lægge op til dialog. Og her vil det nok i højere grad end tidligere være dine captions, du skal arbejde på. Stil spørgsmål. Bed dine følgere om at vurdere eller dele holdninger og erfaringer. Så er du lidt tættere på flere kommentarer.
Influenza for influencers?
Flere og flere virksomheder benytter sig af Influencer marketing (markedsføring af et produkt/budskab via en mere eller mindre populær Instagram-bruger). De såkaldte Instagram-influencers lever af likes og følgere. Så hvad betyder de skjulte likes for influencernes (og dermed også for virksomhederne) succes?
HypeAuditor har undersøgt, hvilken effekt de private likes har haft på 154.000 influencers. Undersøgelsen er lavet i seks forskellige lande, og er målt på influencere med mellem 1.000 og 1.000.000 følgere. Den viser, at deres likes gennemsnitligt svinger mellem at falde med 22,7 % og stige med 1,5 %. Altså primært en negativ effekt. Men det fortæller os ikke nødvendigvis noget om, hvorvidt influencer marketing fortsat kan betale sig – og der må vi nok vente på lidt flere og grundigere undersøgelser. Nogle virksomheder vil måske få lidt ekstra sved på panden, når det kommer til at vælge den influencer, de vil bruge – for hvordan kan de egentlig se, hvilke der genererer aktivitet, når likes er skjult? Her må de ty til følgere og kommentarer. Det er i forvejen også meget mere værdifuldt at finde en influencer, der kan generere interaktion end de mere statiske likes.
The stalking days are over
De skjulte likes er ikke eneste den ændring, der overgik Instagram i 2019. Siden, hvor man kan se aktiviteten hos dem, man følger, er væk. Sikkert til stor fortrydelse hos de nysgerrige, men måske et held for mange kærestepar, hvor den ene part har været lidt for rundhåndet med likes til diverse bikinimodeller.
Men hvad så med virksomhederne? Her betyder det alt andet lige mindre synlighed og måske også færre eksponeringer. Hvis en given Instagram-bruger liker din virksomheds opslag, popper det nemlig ikke længere op hos brugerens følgere, fordi den såkaldte stalking-side ikke længere er tilgængelig.
Og hvad gør man så? Igen stiller det større krav til dit content. Opnår dit opslag en høj grad af engagement, kan du nemlig være heldig at lande på “Udforsk”-siden. Derudover kommer du nok ikke uden om at poste nogle penge i dine opslag – men det gjorde du heller ikke før, hvis du virkelig satsede på Instagram som kommunikations- og brandingkanal.