Tak, fordi du kigger forbi.

Det gør du sikkert, fordi du har styr på din forretning, men ønsker hjælp til kommunikation, marketing eller logistik.
Bare rolig. Det er præcis derfor, vi er her.

København

Ejby Industrivej 91
DK- 2600 Glostrup
Tlf.: +45 7011 5011

Aarhus

Bredskifte Allé 11
DK- 8210 Aarhus
Tlf.: +45 7011 5011

Aalborg

Porsvej 2
DK- 9000 Aalborg
Tlf.: +45 7011 5011

Odder

Skovdalsvej 4
DK- 8300 Odder
Tlf.: +45 7011 5011

Skal du have ny hjemmeside? Her er 10 vigtige overvejelser

June 1, 2021Digital

Hjemmesiden er stadig en vigtig del af din digitale tilstedeværelse. Det er ofte der, din målgruppe går hen, når de vil finde information om dig. Det ved du nok godt, og derfor har du måske allerede besluttet dig for, at du skal have en (ny) hjemmeside. Så langt, så langt godt. Før du kaster dig ud i det og vælger den første den bedste løsning, er der liiige nogle overvejelser, du bør have med. Vi har samlet de 10 vigtigste her:

1. Hvad skal din nye hjemmeside bidrage med, og hvilke primære forretningsmål skal opfyldes?
Inden den mere tekniske del af opgaven, bør du allerførst overveje den overordnede hjemmeside-strategi; Hvilke resultater og mål skal hjemmesiden opfylde? Målsætninger – og en klar formidling af disse – er kernen i din digitale strategi. Det er nemlig afgørende, at du helt fra starten har styr på, hvilke forretningsmål hjemmesiden skal hjælpe med at opnå, og hvilke salgs- og markedsføringsindsatser der skal være fokus på. Hvis ønsket er et større kendskab til din organisation, flere leads, øget salg eller lignende, skal du arbejde med klare målsætninger for de ønskede resultater. På den måde bliver vejen henimod disse mål tydelig for alle (udvikler og designer såvel som tekstforfatter) i hele processen. 

2. Hvilket CMS skal du vælge?
Før udvikling og design skal du først beslutte dig for, hvilken platform din hjemmeside skal bygges på. At vælge det rigtige CMS (Content Management System) er en kunst, og det bør altid gøres ud fra en professionel vurdering af hjemmesidens formål og forretningens behov. Det er du forhåbentlig blevet klogere på efter at have besvaret spørgsmål 1. Vi anbefaler ofte WordPress, der uden sammenligning er verdens største open source CMS. WordPress udmærker sig ved at være meget brugervenligt, når det kommer til styring og administration af indhold. Det vil sige, når du løbende skal lægge nyt content på din hjemmeside. WordPress giver også en meget stor fleksibilitet, når hjemmesiden skal udbygges ud fra nye behov, funktioner og design. Af andre CMS kan nævnes det danske Umbraco, der ofte er et godt valg, hvis du har brug for en mere skræddersyet løsning. I forhold til at sælge produkter på din hjemmeside, er der forskellige plugins – bl.a. til WordPress, du kan benytte, men der findes også større og mere fuldendte løsninger, som fx 52eSELLER. Vær opmærksom på, at afhængigt af, hvilket CMS du vælger, vil der være forskellige omkostninger til hosting, sikkerhed og opdateringer, som altid bør indregnes, når du sammenligner priser. 

3. Informationsarkitektur og wireframes  Hvad skal dine besøgende vide, og hvornår skal de vide det?
Informationsarkitektur er et nøgleord, du skal kende i arbejdet med din nye hjemmeside. Det handler om kategorisering, inddeling og prioritering af dit indhold, og det er vigtigt at tage stilling til før designfasen. Hvad skal dine besøgende vide allerede på forsiden? Og hvilke punkter skal der være i din menu (fx ydelser, blog, nyheder osv.)? Ud fra dine tanker om informationsarkitekturen laver din hjemmesideleverandør såkaldte wireframes, der er de første skitser af den nye hjemmeside. Det er her, I bliver enige og sammen får styr på placering af elementer, der sørger for, at din hjemmeside bygges logisk og brugervenligt op. Det er derfor et vigtigt step at have med i processen og noget, der ikke bør springes over – ellers risikerer du for mange uønskede korrekturgange.

4. Hvad er vigtigt, når det kommer til design?
Et godt og gennemført design er altafgørende for din hjemmeside. Når du skal tage stilling til designet, er det vigtigt at inkludere den viden, du har fået ved at svare på spørgsmål 1, 2 og 3. Webdesign handler nemlig om mere end flotte billeder og farven på knapperne. Den handler også om at understøtte den gode brugerrejse og -oplevelse og stadig have respekt for og matche din organisations DNA, værdier og æstetik. Indtænk nøgleord som tillid og professionalitet, og lav gerne tests hos dine brugere; Hvilket indtryk får de af dig ud fra din hjemmeside? Det er derudover altid et ufravigeligt krav, at dit design fungerer på alle relevante skærmstørrelser og platforme – hvis ikke, kan du kigge langt efter tillid og professionalitet 🙂  

5. Hvad så nu?
Hvis du har gjort dig overvejelser om alle ovenstående punkter, er du godt begyndt og godt på vej. Men du er ikke helt klar. Først og fremmest skal din hjemmeside gennemtestes. Det vil sige, at den skal testes af forskellige brugere med forskellige browsere på forskellige enheder. Derudover er der en række konkrete tiltag, der er rigtig gode (og ofte nødvendige) at have styr på, før din hjemmeside går i luften. Vi har samlet de vigtigste i en tjekliste nedenfor:

To medarbejdere der kigger på en skærm

Tjekliste: 5 konkrete tiltag, der gør dit website klar til launch

 

1. Søgemaskineoptimering (SEO) – Er din hjemmeside optimeret til din målgruppe og Google?
Du har nok rimelig godt styr på, hvem din målgruppe er. Men har du styr på deres søgeadfærd, når de søger efter de løsninger, produkter eller ydelser, din virksomhed tilbyder? Hvilke ord anvender de i deres søgninger, og hvilke ord er relevante til at beskrive det, din virksomhed laver? Det er her, søgemaskineoptimering (SEO) kommer ind i billedet, og du har nok hørt ordet en del gange. Det handler bl.a. om at sikre, at din målgruppes søgeord er integreret i dine overskrifter, billedtekster og beskrivelser. SEO tager tid og er ofte en løbende og kontinuerlig proces – selv efter din hjemmeside er live. Brug tid på at sætte dig ind i det, eller få hjælp af nogen, der har styr på det. Hvis du ikke prioriterer det, risikerer du at gå glip af relevant trafik til din hjemmeside.

2. User experience og ønsket brugeradfærd – Hvordan vil du påvirke brugernes adfærd på din side?
Du har allerede defineret de overordnede mål og resultater, som din hjemmeside skal opfylde. Men sørg for at tjekke, at din hjemmeside, brugeroplevelsen og de enkelte elementer støtter op om dette. Overvej f.eks., om din hjemmeside er brugervenlig, intuitiv, har klare budskaber og  er nem at finde rundt på. Skal brugerne downloade content, skrive sig up til dit nyhedsbrev, tilmelde sig et webinar, foretage et køb eller booke et møde? Lav tydelige call-to-actions til dine valgte formål, og sørg igen for at lave tests blandt dine faktiske og potentielle brugere.

3. Organisk/betalt hjemmesidetrafik – Hvordan skal de besøgende finde din hjemmeside?
Har du overvejet, hvordan du vil skabe trafik til din nye hjemmeside? Der findes godt halvanden milliard hjemmesider, og selvom det er lidt sat på spidsen, kan du ikke forvente, at din hjemmeside bliver valgt før nogle af de andre, hvis ikke du har en klar strategi. Vi har allerede slået et slag for SEO, men der er også andre veje. Du kan selvfølgelig vælge at betale dig fra det. Annoncer på Google og sociale medier er nogle af de mest oplagte valg. Derudover er det altid en god idé at bruge dine eksisterende kanaler til at skabe opmærksomhed om og trafik til din hjemmeside. F.eks. dit nyhedsbrev eller dine sociale medier.

4. Hvordan måler du trafik og adfærd? 
Igen er Google en vigtig faktor, du skal indtænke. Google Analytics er Googles gratis datasporingsværktøj, som du kan anvende på din hjemmeside. Med Google Analytics kan du spore trafik, hvorfra de besøgende kommer, brugeradfærd, konverteringer, samt opsætte konkrete handlingsmål. Al sammen værdifuld og uundværlig data til at blive klogere på din målgruppe og dine online kunder – og løbende optimere din hjemmeside. Har du styr på opsætning og det at læse data i Google Analytics? Hvis ikke, bør du finde en, der kan hjælpe dig med opgaven.

5. Har du styr på Cookies?
Cookies er lovpligtige og skal anvendes af alle virksomheder, som har en hjemmeside. Cookies gør det muligt for dig at spore og indsamle relevant data omkring trafik og brugeradfærd på din side. Du er forpligtet til at informere dine besøgende omkring jeres virksomheds brug af cookies på jeres hjemmeside. Det er en del af GDPR-lovgivningen, der behandler Cookies som en kilde til indsamling af persondata. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at have styr på Cookies på din side, inden du lancerer den. Der findes forskellige værktøjer og systemer til cookies. Nogle er gratis, andre koster lidt. Ofte kan det godt betale sig at betale lidt for løsningen, fx hos Cookieinformation.

Inspiration til din nye hjemmeside
Vi håber, at du blev lidt klogere af at læse ovenstående punkter. Hvis du har brug for inspiration til design, opbygning og brugerrejse har vi samlet et par af de løsninger, vi har lavet sammen med vores dygtige kunder:

nyt design til markedsleder

Virksomheden Geia Food, der udvikler og leverer fødevarekoncepter til hele Skandinavien, ønskede at matche sin position som markedsleder med en lige så professionel digital tilstedeværelse. Den nye hjemmeside tager udgangspunkt i Geias mange gode værdier, CSR-indsatser og brede produkt- og varemærkekatalog. Lækkert design, sammenhængende CVI og indbydende produktpræsentationer skaber rammerne for de gode virksomhedsfortællinger. Samtidig bidrager tydelige call to actions til en klar forbedring af brugeroplevelsen.

Geia mockup med ny hjemmeside
Kommune-affaldskommunikation

den gode brugerrejse og videoformidling

GivBlod er med til at sikre, at der er blod nok til behandling af patienter på hospitalerne. Derfor er det altafgørende, at det er nemt for donorer at finde frem til relevante oplysninger samt booking af tid til blodtapning. Den nye hjemmeside har fokus på den gode brugeroplevelse og god formidling i form af videocontent. Med tydelige call to actions og en reduktion af antallet af klik, er der nu det bedste udgangspunkt for, at færrest mulige donorer falder fra i processen.

malende beskrivelser af kompetencer

Malerfirmaet Sv. Fischers hjemmeside var af ældre dato og kunne ikke optimalt fremvise malerfirmaets store portefølje eller mange kompetencer, hvilket gav dem problemer med at tiltrække store maleropgaver og offentlige licitationer. Den nye hjemmeside har fået et stort digitalt designløft. Med bevidste tekst-, billed- og designvalg gjorde er SV. Fischer nu blevet interessant for en ny målgruppe, og de bliver fremhævet dem som et firma, der også er gearet til de helt store maleropgaver.

Affaldsbeholder-kommunikation
Kommune-affaldskommunikation

HJEMMESIDE TIL UNDERVISNING

Som Danmarks største affaldsselskab har Vestforbrænding en mission om at lære de yngste samfundsborgere om affald, sortering og grøn energi, og her skulle undervisningskonceptet Skraldeakademiet være et af midlerne. Skraldeakademiet er et sorteringsunivers er rettet mod folkeskolerne, og universet lever både fysisk og digitalt. På Skraldeakademiet.dk kan lærerne frit hente forskellige materialer, finde information og bestille tid til at komme på besøg på Vestforbrænding.

øget kendskab med corporate communcation

Atria Danmark er en af landets førende fødevarevirksomheder og har de to populære og velkendte produktbrands, 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter. Atria var udfordret ved at have en hjemmeside af ældre dato, og samtidig ønskede de at øge kendskabet til sammenhængen mellem virksomheden og deres produktbrands. Et re-design af atria.dk med nye billeder og tekster skaber et nutidigt udtryk, der afspejler virksomheden og understøtter den gode virksomhedskommunikation.

Affaldsbeholder-kommunikation

“har du brug for sparring eller hjælp til din nye hjemmeside?”

skriv til mig!

Allan Reakes

Kontaktchef

”Jeg har altid fokus på kundens udfordringer og med forståelse for den enkelte kundes situation og behov.”

are@bording.dk | +45 53 60 87 55

SE FLERE CASES OM HJEMMESIDER