Fra den 1. januar 2025 træder en ny lovgivning for „almennyttige lotterier og banko“ i kraft. Den nye lovgivning bringer en række ændringer med sig og åbner spændende nye muligheder for NGO'er, der får endnu flere muligheder for at anvende lotterier som en del af deres fundraising.
Med de nye regler bliver det blandt andet muligt at udbyde lotterier 100 % digitalt. Det betyder, at NGO’er potentielt kan nå ud til endnu flere mennesker, da et digitalt lotteri kan opsættes hurtigt, og let kan deles på eksisterende salgskanaler via eksempelvis links og QR-koder.
Den nye muligheder sænker også barriererne for mange mindre foreninger og organisationer, for hvem et traditionelt fysisk lotteri vil være for uoverskueligt i administration m.v.
Konkrete ændringer og krav i lovgivningen
Først og fremmest kan lodder nu sælges digitalt. Det er altså ikke et krav, at lodsedler trykkes fysisk og enten udleveres ved salg eller eftersendes til lotterideltagerne.
Den nye aftale indeholder desuden følgende centrale elementer og krav, der varierer afhængig af NGO’ens størrelse og salgssum: