Vi er netop trådt ind i detailhandlens mest indbringende kvartal, og de store kampagnedage står nærmest i kø. Foruden julen, har Halloween, Black Friday, Cyber Monday og Singles Day markeret sig som vigtige handelsdage.
Særligt Black Friday er efterhånden blevet årets største handelsdag, siden den danske introduktion i 2013. Nogle steder strækker begivenheden sig endda over hele uger og måneder, fx ved Black Week. De store handelsdage er kommet for at blive, og det er blevet sværere som forhandler at skille sig ud og tiltrække opmærksomhed, da kampen om forbrugernes opmærksomhed er massiv.
Vi har her samlet fem effektive råd, så du bliver helt klar til årets største handelsdage.
Jeres kunder bestemmer
Inden du lægger dig fast på en markedsføringsstrategi, er det vigtigt at afgøre, hvad der giver bedst mening for jeres forretning ift. både målgrupper og det marked, I er opererer i. Afgør om alle kampagnedagene er relevante for jeres kunder og bestem jer for, hvilke dage, som I vil fokusere på.
Loyalitetsprogram
Beløn jeres kunder gennem et loyalitetsprogram. Har kan I fx belønne jeres loyale kunder ved at give dem eksklusive tilbud, da det viser, at det kan betale sig at være en loyal kunde hos jer. Desuden skaber det incitament for jeres kunder til at oprette en profil og tilmelde sig jeres nyhedsbrev.
Få styr på jeres landingssider
Prioritér at have helt styr på jeres landingssider. Når kunderne skal klikke sig videre til jeres mange gode tilbud, er det vigtigt, at I tydeligt signalerer, at produkterne hører under fx Black Friday-tilbud. Ellers kan I potentielt miste salg.
Når I har styr på jeres landingssider, er det vigtigt at tjekke, hvordan siderne tager sig ud på smartphones og tablets. Langt de fleste forbrugere benytter håndholdte enheder til at shoppe på nettet, og det er derfor vigtigt, at landingssiderne ikke indlæser for langsomt eller ser mærkelige ud.
Der er masser af knapper at skrue på, hvis I vil engagere jeres kunder.
Countdowns
Lav en countdown-funktion på jeres hjemmeside, som tæller ned til at udvalgte tilbud offentliggøres. Hav gerne flere countdowns og offentliggør forskellige tilbud på forskellige tidspunkter, så I derved fastholder kundernes opmærksomhed.
Ønskelister
I kan med fordel lave en ønskelistefunktion, så jeres kunder kan gemme de produkter, som de er interesserede i, på en ønskeliste. Ønskelistefunktioner kræver ofte, at kunder opretter en profil, hvilket giver jer mulighed for at lave målrettet markedsføring og retargeting. I kan også lave en ”del tilbud”-funktion, så kunderne kan dele tilbud med venner og familie.
Planlæg, planlæg, planlæg
Her er nogle spørgsmål, I kan stille jer selv:
- Hvilke varer vil I køre tilbud på?
- Hvordan vil I markedsføre jeres tilbud?
- Hvilke kanaler vil I bruge?
- Hvordan skal kunderne komme i kontakt med jer på dagen?
- Hvilke barrierer kan afholde potentielle kunder fra at gennemføre køb (fx fragtpriser, leveringstider mv.)
- Hvordan skal jeres hjemmeside signalere at I fx holder Black Friday?
E-mail-kampagner
Det er en god ide at få lagt en e-mail-strategi op til de store handelsdage, hvor I bruger nyhedsbreve til at tiltrække kunder til jeres webshops og fysiske butikker. Overvej, hvornår nyhedsbrevene skal sendes ud, og om I vil udsende flere nyhedsbreve i en periode, som leder op til offentliggørelsen af jeres tilbud. Gør jeres e-mails iøjnefaldende og fokusér på at fremhæve tilbud med spændende emneord og sætninger, så I fanger kundernes opmærksomhed.
Gamification
For at skabe engagement kan det være en god ide at planlægge forskellige konkurrencer på jeres sociale medier og på jeres hjemmeside. I kan fx udlodde præmier gennem konkurrencer, hvor I opfordrer jeres følgere til at kommentere på jeres opslag eller tagge personer, som de vil dele præmien med. På hjemmesiden kan I fx lave en tilbudsjagt, hvor kunderne skal finde gemte ikoner af tilbud på forskellige landingssider, som kan låse op for bestemte rabatkoder eller tilbud. Denne metode er god til at få jeres kunder til at navigere rundt og blive længere på jeres webshop.
Gamification kan med fordel benyttes til at tiltrække og fastholde kunder og ikke mindst generere værdifulde data til brug for fremtidig markedsføring.
Tilbudsskilte og udsmykning
Når I har lagt en plan for kampagnehøjtiderne, og I har styr på jeres landingssider, er det næste og sidste skridt at planlægge, hvordan jeres butikker og fysiske tilbudsskilte skal udsmykkes – såfremt I har fysiske butikker. Som vi har beskrevet i et tidligere blogindlæg, er det fordelagtigt at skabe synergi mellem din online- og offline marketing.
I kan lave busreklamer, skiltning, bruge radio spots osv. til at gøre kunderne opmærksomme på jeres gode tilbud. Hvis I har fysiske butikker, er det desuden en god ide at dekorere jeres butiksfacade, fx ved at bruge vinduerne til at reklamere for jeres tilbud. Når I gør brug af jeres egne butikker, behøver I nemlig ikke bruge penge på reklamepladser, men blot på dekoration.
Mangler du råd til jeres markedsføring?