Mennesket har et helt basalt ønske om at vinde. Når vi har det sjovt og bliver udfordret, udskiller vores hjerner belønningsgivende stoffer. Derfor drages vi naturligt af muligheden for vinding og underholdning.
Kombinationen af spilelementer og promovering gør gamification til et unikt og kraftfuldt værktøj til at skabe positive kundeoplevelser og sikre, at potentielle kunder lettere husker din forretning. Bliv klogere på, hvad det er, og hvordan du kan bruge det i din markedsføring.
Gamification hjælper til
- Opbygning af kunderelationer
- Høj konverteringsrate helt op til 40%
- Opbygning af loyalitet
- Indsamling af “permissions” til leadgenerering og berigelse af data
- Salg, indsigt, loyalitet, brand awareness og høj SOME-aktivering
Hvad er gamification?
Helt nørdet kan gamification defineres som en proces, hvor der tilføjes spilelementer til noget, der i forvejen ikke kan betegnes som et spil. Formålet er at skabe engagement, glæde og loyalitet gennem underholdning og udfordring. Det bidrager ikke alene til en bedre kundeoplevelse, men kan på lang sigt skabe og styrke brand awareness hos forbrugeren.
Og der er videnskab til at bakke det op. Mennesker er nemlig programmeret til at nyde spil og konkurrencer, da de har til formål at underholde og udfordre. Når vores hjerner stimuleres, udløser det en række ”lykkekemikalier”, som endda gør, at vi automatisk også husker bedre. Når du er afsenderen af spillet og konkurrencen, og indfletter budskaber eller produkter, husker forbrugeren derfor tydeligere din forretning. Gamification et derfor værdifuldt redskab, hvis du ønsker en større effekt af dine markedsføringsaktiviteter på både kort og lang sigt.
Vi har samlet en række gode eksempler på gamification, som hjælper dig med at få et tydeligt billede af, hvad gamification er for en størrelse, og hvordan du inkorporerer det i din markedsføring og derigennem skaber bedre kundeoplevelser og brand-awareness.
Mobilspil holder kunderne til ilden
En tredjedel af verdens befolkning spiller spil på deres mobiltelefon, så der er ingen tvivl om, at mobilspil er en effektiv platform til at nå ud til en stor del af din målgruppe. Potentialet i de spilmekanismer, der findes i mobilspil, fx muligheden for at vinde badges eller belønninger, er enormt. Faktisk finder der i dag et større udbud af ”ikke-spil-aktiviteter”, der har indarbejdet mobilspilsfunktioner. I fitnesskæden SATS bruger man funktionerne ved fx at registrere point for deres medlemmer. Hver gang medlemmerne tjekker ind i et fitnesscenter får de point. Pointene udløser forskellige badges, loyalitetsniveauer og præmier, der alt sammen er med til at motivere brugerne til at engagere sig i SATS’ produkter og samtidig styrke loyaliteten.
Selvom de fleste, der spiller på deres telefon, benytter dedikerede applikationer, udfoldes gamification mere og mere på virksomheders hjemmesider i form af quizzer, lykkehjul og julekalendere. På den måde kan virksomhederne bl.a. indsamle permissions til leadgenerering, tilmeldinger til nyhedsbreve og anden data, som kan bruges til tilpasning af markedsføring og produkter.
Loyalitetsprogrammer, der batter
Gamification giver dig en unik chance for at etablere og styrke relationen til dine kunder ved at give dem oplevelser, der rækker ud over selve transaktionen. Når du belønner dine kunder, får du dem til at føle sig værdsat. Mennesker nyder nemlig at blive belønnet, hvad end det er i form af point, rabatter eller produkter. Derfor kan du med fordel skabe et loyalitetsprogram, hvor du kan nudge dine kunder med belønninger for bestemte handlinger.
Der findes talrige eksempler på loyalitetsprogrammer, og mange virksomheder har de senere år investeret i og udbygget deres programmer, hvilket kan være en rigtig god ide. Med et loyalitetsprogram kan du indsamle værdifulde data, der kan give dig konkret indsigt i dine kunders adfærd, vaner og præferencer. Det kan du bl.a. bruge til at tilpasse og målrette tilbud, som kommer den enkelte kundes ønsker og behov i møde. Det giver dig en fordelagtig indgangsvinkel til dine kunder. Ved at sende personlige tilbud, som inspirerer kunden, kan du motivere denne til at foretage sit næste køb.
Det kan eksempelvis være ved at forstå dine produkters burn-rate, som er den tid det tager, inden kunden har brugt varen op. Når det er aktuelt, kan du lave et indbydende tilbud på samme produkt, og eventuelt lignende produkter, for at generere mersalg. Det øger ikke alene sandsynligheden for at opnå salg, men styrker loyaliteten hos dine kunder, da du udviser forståelse for deres behov, og personliggør deres oplevelse ved både at ”se” og ”høre” dem.
Adskil dig fra dine konkurrenter i udsalgsperioder
Dine kunders opmærksomhed er vigtig. Formår du at indfange og omsætte den til gode kundeoplevelser, kan du sikre, at dine kunder husker dig bedre. Og det er vigtigt. Der er nemlig hård konkurrence om dine kunders opmærksomhed, og dine konkurrenter har med stor sandsynlighed udsendt lignende gode tilbud og rabatter. Det kan virke overvældende for dine kunder, som skal forholde sig til mange input, der kommer samtidig og ofte er meget ens. Her er den gode kundeoplevelse er afgørende.
Forstår du at indfange kundernes opmærksomhed og give dem en positiv oplevelse, vil du med fordel kunne nå ind til dem med dit budskab. Et lykkehjul eller en julekalender med præmier og rabatter er gode eksempler på, hvordan du praktisk kan skabe opmærksomhed. Appellerer du til dine kunders ønske om at vinde, og deres glæde ved belønning, har du skabt fundamentet for en positiv kundeoplevelse.
Der findes mange eksempler på webshops, der ved højtider benytter sig af lykkehjul, men der er også tilfælde, hvor lykkehjulet er en fast opt-in funktion, hvor der udloves rabatter, fri fragt, m.m. Det er fx tilfældet ved Lakrids By Bülow.
Skal gamification være en del af din marketingstrategi?
I Bording Danmark har vi hjulpet mange forskellige kunder med at skabe opmærksomhed og gode kundeoplevelser. Uanset om du vil indsamle data på dine kunder, skabe mersalg eller opbygge loyalitet, så kan vi hjælpe dig.