På trods af at Irma-butikkerne nu lukker, lægger Irma-hønen stadig æg over Søerne i København. Det ikoniske skilt forbliver en del af bybilledet og vil fortsat bidrage til markedsføringen af Irma-brandet.
I 1936 byggede Irma-hønen sin rede over Sortedam Dosseringen på Nørrebro i København. Siden da har hun flittigt lagt millioner af kulørte æg til glæde for Københavnerne.
Det ikoniske neonskilt er blevet et vartegn for Irma-brandet og betragtes som en fast del af det københavnske bybillede. Derfor har Coop valgt, at Irma-hønen forbliver, selvom samtlige Irma-butikker nu lukkes.
»Irma-hønen vil fortsætte med at lægge æg, for Irma-brandet kører videre med flere hundrede varer, som vil kunne købes i Coop-butikkerne. Irma-hønen bliver ikke påvirket. Det har ikke været en overvejelse, for den skal – ud over at bidrage til et smukt bybillede i København – fortsat markedsføre Irma-brandet,« siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, til B.T.
I Bording Danmark er vi stolte af at stå bag dette skilt, som vi stadig løbende vedligeholder og servicerer. Ikoniske skilte bliver husket for evigt, og vi bestræber os altid på at lave enestående skilteløsninger, som vores kunder ikke nænner at tage ned igen.
Irma-hønen og danmarkshistorien
Hvis Irma-hønen kunne tale, er der ingen tvivl om, at det ville blive til en spændende historie eller to. Hun har nemlig oplevet danmarkshistorien fra første parket, med alt hvad den indebærer, lige fra 2. Verdenskrig til Coronakrisen.
Men det er ikke kun historiske budskaber, som Irma-hønen har at berette om. Gennem tiden har neonskiltet kastet lys over Irmas kærlighed for de bedste råvarer og været med til at forme Irmas identitet. Irma-hønen er et pragteksempel på, at skilte er mere end bare salg og dekoration. De er med til at brande virksomheder og produkter.