De nye lotteriregler, der træder i kraft den 1. januar, markerer en stor ændring for virksomheders mulighed for at udbyde lotterier.
Hvor lovgivningen før stort set kun tillod NGO’er at afholde lotterier (eller virksomheder i samarbejde med NGO’er), kan virksomheder med den nye lovgivning nu også på egen hånd afholde lotterier – dog med en række krav, der skal overholdes.
Mulighederne med de nye lotteriregler
Den nye lotterilov tillader virksomheder at udbyde lotterier på egen hånd, så længe de opfylder visse krav. En af de vigtigste regler er, at mindst 35 % af overskuddet fra lotteriet skal doneres til almennyttige formål. Dette betyder, at virksomheder kan styrke deres sociale ansvar og bidrage positivt til lokalsamfundet, samtidig med at de engagerer deres kunder.
At afholde et lotteri har mange fordele for virksomheder:
- Øget kundeengagement: Lotterier skaber spænding og interesse, der kan tiltrække nye kunder og fastholde eksisterende.
- Styrkelse af loyalitet: Ved at tilbyde kunderne muligheden for at vinde attraktive gevinster, kan virksomheder opbygge en dybere relation og styrke deres brand.
- Styrk socialt ansvar: Ved at en del af overskuddet går til almennyttige formål, kan virksomheder være med til at støtte en eller flere velgørende organisationer i deres vigtige arbejde.
Introduktion til FORTUNA – jeres lotteriløsning
For at hjælpe flest mulige virksomheder med at få glæde af de nye regler har Bording Danmark udviklet FORTUNA – en køreklar, digital lotteriplatform. FORTUNA er designet til at gøre det nemt og hurtigt for virksomheder at opsætte og administrere deres egne lotterier.
Fortuna automatiserer næsten alle processer forbundet med et lotteri, herunder:
- Administration af lodder og salg
- Udtrækning af vindere
- Cashflow og økonomisk styring
- Dokumentation og ansøgning til Spillemyndigheden
Fordele ved FORTUNA:
- Hurtig opsætning: FORTUNA tilpasses hurtigt jeres virksomheds design og logo, så det fremstår som en unik og skræddersyet løsning.
- Minimal administration: Systemet tager sig af tæt på alle administrative opgaver, så I kan fokusere på at engagere jeres kunder.
- Brugervenlighed: Platformen er meget brugervenlig, så man med få klik kan købe netop det antal lodder, man ønsker, se oversigten over lotteriets præmier eller tjekke, hvornår der næste gang trækkes gevinster.
Eksempel: Supermarkedslotteriet
Et fiktivt eksempel på FORTUNA i brug kunne være en supermarkedskæde, der beslutter sig for at promovere sin forretning på en ny måde, der samtidig engagerer kunderne og støtter velgørende arbejde.
Supermarkedskæden får med FORTUNA-platformen hurtigt udviklet deres eget digitale lotteri, Supermarkedslotteriet, hvor kunderne kan købe lodder med få klik via mobilen og vinde både attraktive præmier og store gavekort til supermarkedet.
FORTUNA styrer både salg og administration af lodder, dokumentation, ansøgning hos Spillemyndighederne, cashflow og udtrækning af vindere. Supermarkedskæden slipper derfor for en masse administration og dokumentation, og kan i stedet fokusere på at gøre reklame for lotteriet. Da lotteriet er 100% digitalt og mobilvenligt, kan det let gøres ved at dele et link via eksisterende salgskanaler (fx mail, SoMe) og fysisk i supermarkederne, hvor en QR-kode gør det let for kunderne at finde Supermarkedslotteriet.
Lotteriet skaber både interesse og engagement hos kunderne, der deltager i håb om at vinde nogle af de spændende præmier. Og efter endt lotteri kan supermarkedskæden donere de lovpligtige 35 % af overskuddet til en landsdækkende velgørende organisation.
Resultatet? Supermarkedskæden styrker forholdet til kunderne, samtidig med at man tager socialt ansvar ved at donere et anseeligt beløb til velgørenhed.
Nye lotteriregler for NGO’er og virksomheder
Intro til FORTUNA – Bordings nye, digitale lotterimotor