Påsken står for døren, og det kan være en rigtig god ide at bruge påsken som afsæt til at øge trafikken til din webshop eller fysiske butik.
Traditionelt er påsken ét af de tidspunkter på året, hvor danskerne svinger Dankortet mest ivrigt. I 2017, 2018 og 2019 blev der i Danmark forbrugt 10-11 mia. kr. i forbindelse med påsken. Særligt onsdagen op til påske rangerer som en af de helt store handelsdage. “Påskeeffekten” kan i den grad mærkes.
Vi kommer ikke udenom Corona-situationen, som havde en overordnet negativ effekt på den fysiske handel i 2020. E-handlen steg derimod i 2020 og slog rekord med en omsætning på 154 mia. kr. Der er ingen tvivl om, at e-handlen også bliver vigtigt for påsken 2022, men den fysiske handel skal bestemt ikke afskrives.
Efter to påsker påvirket af restriktioner og nedlukninger, forventes påsken i år at give et øget forbrug i den fysiske handel. Ved Black Friday 2021 viste danskerne stigende interesse for handel i fysiske butikker, og det er forventningen, at tendensen fortsætter i år.
Nye digitale forbrugsmønstre stiller krav til kundeoplevelsen
Selvom det er forventningen, at den fysiske handel vil stige sammenlignet med påsken 2020, så har nedlukningerne skabt nye digitale forbrugsmønstre. Det stiller nye krav til de fysiske butikker, hvor gode kundeoplevelser skabes både online og i det fysiske rum.
Til forskel fra andre højtider, bliver en stor del af danskernes overskydende SKAT udbetalt i april. Forbrugerne er generelt klar til at spendere mere ved højtider, men muligheden for at gøre ”et godt køb” gør det endnu mere attraktivt. Særligt set i lyset af den stigende inflation, som har gjort indhug i danskernes købekraft. Derfor giver vi dig 5 vigtige råd til at booste dit salg i påsken.
5 gode råd til at booste salget i påsken
Online påskekampagner med rabatter
I ferier, som påsken, bruger danskerne gennemsnitligt mere tid på deres telefoner, hvor de surfer på internettet og er aktive på sociale medier. Derfor er dagene op til og i påsken oplagte til lancering af onlinekampagner. Det er vigtigt, at din kampagne skiller sig ud, da der er hård konkurrence om forbrugernes opmærksomhed i helligdagene, hvor mange virksomheder vil have del i “påskeeffekten”. En effektiv måde at få forbrugernes opmærksomhed er ved brug af rabatkoder og særlige tilbud, som skal være afsæt for din online påskekampagne. Kombineret med din indsigt i dine kunders behov for særlige produkter i forbindelse med påsken, kan du eksempelvis promovere festtøj, pynt m.m., der har fokus på påskefrokoster. Du kan også fokusere på ferien i påsken, og eksempelvis promovere aktiviteter, underholdning m.m. Det kan give dig en fordel i kampen om forbrugernes opmærksomhed.
E-mail kampagner
En e-mail er stadig en effektiv kanal til de af dine kunder, som i forvejen udviser interesse for din virksomhed. Ligesom med onlinekampagnerne bør du fokusere på påsketilbud og –rabatter, der leder trafik til din hjemmeside. Gør din e-mail iøjnefaldende med spændende emneord eller sætninger. Den skal nemlig konkurrere om kundens opmærksomhed med et hav af andre e-mails kundens indbakke.
Konkurrence på SoMe og web
På sociale medier:
Konkurrencer kan være en effektiv måde at skabe engagement blandt dine kunder. En populær og mindre krævende kampagnemetode er at give produkter væk på sociale medier. Du kan enten opfordre forbrugerne til at kommentere og skrive navnet på en person, de vil dele præmien med, hvis de vil deltage i konkurrencen. Du kan også lave en gætteleg, hvor forbrugerne skal besvare et spørgsmål, som du har formuleret, i kommentarfeltet til et opslag.
På din hjemmeside:
En anden metode til at skabe engagement på dit website er ved at lave en konkurrence på forsiden. Herfra kan du lede besøgende videre til udvalgte landingssider – fx en påskejagt, hvor forbrugerne skal finde påskeæg eller påskekyllinger, der er gemt på forskellige produktsider. På den måde får du deltagerne til at bruge længere tid på din hjemmeside. Hvis du samtidig tilbyder rabatkoder eller annoncerer med en særlig påskekampagne, skaber du de bedste forudsætninger for at booste dit salg.
Gamification
En anden, og mere unik måde at engagere dine kunder i dit website og generere øget trafik, er gennem gamification. Gamification er spilelementer, som du tilføjer din påskekampagne. Det kan være et skrabelod eller et lykkehjul, hvor du udlover præmier i form af produkter eller rabatkoder. Gør det gerne til en forudsætning, at forbrugeren tilmelder sig nyhedsbrevet og tillader indsamling af data. På den måde genererer du øget engagement, og samtidig fastholder du interesse på både kort- og langsigt.
Tilbudsskilte og iøjefaldende påskeudsmykning
Forsinkede leverancer og problemer med forsyningskæderne har fyldt meget i medierne og indprentet sig i forbrugernes bevidsthed. Det motiverer i højere grad forbrugerne til at søge mod de fysiske butikker, hvor god skiltning med tilbud bliver afgørende for at få forbrugerne ind i netop din butik. Derfor anbefaler vi iøjnefaldende tilbudsskiltning med påsketema. Du kan læse mere om iøjnefaldende skiltning HER.
https://www.clearhaus.com/dk/blog/8-paasketips-til-at-booste-din-e-handel/