Sundhedsstyrelsen //
Mindre druk og færre stoffer
Kampagneindsatser mod teenagedruk på festivaler og unges brug af eksperimenterende stoffer
Intro
Sundhedsstyrelsens opgave er at fremme folkesundheden for alle i Danmark. Siden 2003 har styrelsen samarbejdet med festivalerne og spillestedernes interesseorganisation Dansk Live om en årlig kampagne mod stoffer “Music Against Drugs” og siden 2009 er samarbejdet udvidet med kampagnen “Mindre Druk, Mere Fest”, der skal dæmme op for teenageres alkoholforbrug.

Udfordring
Igennem årene har vi haft et godt og tæt samarbejde med Sundhedsstyrelsen, som vi har udviklet en række større kampagner for.
Igennem tre år (2014-2016) udviklede og afviklede vi “Music Against Drugs” og “Mindre Druk, Mere Fest”.
Løsning
I samarbejde med vores netværkspartnere har vi stået for alt fra konceptudvikling, strategi, PR, layout og produktion af grafiske elementer til styring og eksekvering af kampagnerne.
Med budskaber som “Du oplever kun det halve, når du er helt væk,” var formålet at sætte fokus på den gode festkultur og de gode oplevelser, man kan få, når men dropper stofferne og reducerer alkoholindtaget. Samtidig skulle der markeres en fælles holdning mod rusmidler, der skal gøre det nemmere for unge at sige nej til stoffer.
I 2016 var ét af mange punkter på kampagneplanen et samarbejde med YouTube-fænomenet Rasmus Brohave, der tog en direkte dialog med den unge målgruppe om, hvordan rusmidler kan påvirke deres festivaloplevelse.
Vi lavede i alt tre videoer, og resultaterne var overvældende:
Organiske visninger
300.000
Set alle videoer til ende
56 %
Interaktioner i målgruppen
Viste minutter i alt
1,2 mio